Meidän tavoitteenamme on innostaa ja kannustaa lapsia ja nuoria LUMA-aineiden (matematiikka, ympäristöoppi, luonnontieteet ja teknologia) opiskeluun ja harrastamiseen tiedekasvatuksen avulla, kuten järjestämällä opintokäyntejä yliopistoihin, kehittämällä kokeellisia työohjeita kouluihin sekä tarjoamalla tiedekerhoja ja -leirejä. Tuemme myös opettajien elinikäistä oppimista varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin koko Suomessa sekä vahvistamme tutkimuspohjaista opetuksen kehittämistyötä.
13 alueellista LUMA-keskusta

LUMA-keskus Suomi toimii katto-organisaationa 11 suomalaisen tiede- ja teknologiayliopiston alueellisille LUMA-keskuksille. Osassa keskuksista on taustalla myös ammattikorkeakoulu. Åbo Akademilla on vastuu LUMA-keskus Suomen ruotsinkielisestä valtakunnallisesta toiminnasta. Toimipisteitä eli alueellisia LUMA-keskuksia on yhteensä 13.
- Aalto-yliopisto Junior
- Helsingin yliopiston tiedekasvatus
- Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskus
- Junior University (LUT-yliopisto + LAB-ammattikorkeakoulu)
- Keski-Pohjanmaan LUMA-keskus (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius)
- Keski-Suomen LUMA-keskus (Jyväskylän yliopisto)
- Lounais-Suomen LUMA-keskus (Turun yliopisto)
- LUMA-keskus Lappi (Lapin yliopisto)
- LUMA-keskus Pohjanmaa (Vaasan yliopisto)
- Oulun yliopiston LUMA-keskus
- Päijät-Hämeen LUMA-keskus (Helsingin yliopisto, Lahden Yliopistokampus)
- Skolresurs (Åbo Akademi)
- Tampereen yliopiston Juniversity
Valtakunnallinen tehtävä
LUMA-keskus Suomella on opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä valtakunnallinen tehtävä kaudelle 2025–2028. Valtakunnallisella tehtävällä varmistetaan LUMA-alojen osaamisen ja opettajankoulutuksen hyvä tulevaisuus sekä vahvistetaan Suomen kilpailukykyä. Valtakunnallisen tehtävän rahoitus jaetaan kaikkien 13 LUMA-keskuksen kesken. Tehtävää arvioidaan keskusten vuosittaisten tavoitteiden sekä itse- ja vertaisarviointien pohjalta.
Kausi on jo kolmas valtakunnallisen tehtävän toimikausi verkostolle. Tulevalla kaudella 2025–2028 verkosto on asettanut itselleen seuraavat tavoitteet:
- Verkosto hyödyntää uusinta tutkimustietoa toiminnan kehittämisessä ja tuo tutkimusta tutuksi lapsille, nuorille ja opettajille. Verkosto vahvistaa kasvatus- ja opetusalojen opiskelijoiden LUMA-osaamista ja tietoisuutta LUMA-toiminnasta.
- Verkosto järjestää laadukkaita opintokäyntejä yliopistojen omia vahvuuksia hyödyntäen. Opintokäyntien toteutustavoissa ja toimintamalleissa huomioidaan maantieteellinen ja sosioekonominen saavutettavuus.
- Verkosto tarjoaa laadukasta tarpeeseen pohjautuvaa täydennyskoulutusta. Koulutuksissa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan yhteistyötä sekä paikallisten että kansainvälisten kumppanien kanssa, ja opettajat sitoutetaan osaksi LUMA-ekosysteemiä. Verkosto osallistuu alan tapahtumiin, kuten Educa-messuille.
- Verkosto tarjoaa vapaa-ajan tiede- ja teknologiaharrastamisen mahdollisuuksia lapsille ja nuorille. Toiminnassa kiinnitetään huomiota mahdollisuuksien tasa-arvoiseen ja yhdenvertaiseen toteutumiseen muun muassa eri sukupuolten ja maahanmuuttajataustaisten osalta. Saavutettavuuden varmistamiseksi tehdään yhteistyötä alueellisten toimijoiden kanssa, kuten nuorisotoimi ja kirjastot.
Toimintamme lukuina valtakunnallisen tehtävän kaudella 2021–2024
- Toimintaamme osallistui vuosittain noin 100 000 henkilöä. Vertailun vuoksi tavoitimme valtakunnallisen tehtävän kaudella 2017–2020 vuosittain noin 61 300 henkilöä.
- Järjestimme täydennyskoulutusta keskimäärin 4 600 opetus- ja kasvatusalan ammattilaiselle per vuosi.
- Tuotimme keskimäärin 130 tutkimusjulkaisua vuosittain (2017–2020 per vuosi 50).
- Tiede- ja teknologialuokissamme vieraili keskimäärin 34 000 oppilasta ja opettajaa per vuosi (2017–2020 per vuosi 20 000).
- Järjestimme opetusta tukevia tapahtumia ja työpajoja, joihin osallistui vuosittain keskimäärin 34 000 oppilasta tai opettajaa.
- Vapaa-ajan toimintamme, kuten kesäleirit ja tiedekerhot, tavoittivat 3 400 lasta ja nuorta vuosittain.
Lue raportti valtakunnallisen tehtävän kaudesta 2021–2024 tästä linkistä.
Tarkemmin toimintamme tavoittavuutta on eritelty vuosittaisissa toimintakertomuksissa. Säilytämme yli viisi vuotta vanhat toimintakertomukset arkistossa. Olethan meihin yhteydessä, mikäli haluat tutustua vuosien 2014–2019 toimintakertomuksiin. Linkit tulossa
- Toimintakertomus vuodelta 2024
- Toimintakertomus vuodelta 2023
- Toimintakertomus vuodelta 2022
- Toimintakertomus vuodelta 2021
- Toimintakertomus vuodelta 2020
Rakennamme yhteisöllisesti uusia toimintamalleja
LUMA-keskus Suomi edistää matematiikan, luonnontieteiden ja teknologian alojen eri toimijoiden vuorovaikutusta ja pyrkii rakentamaan kestäviä yhteistyön malleja. Keskus tuo yhteen oppilaat, opiskelijat ja opettajat eri koulutusasteilla varhaiskasvatuksesta yliopistoon, lapset ja nuoret koulun ulkopuolella, lasten ja nuorten huoltajat sekä muut tahot yhteiskunnassa, kuten yritykset ja yhteisöt.
Merkittävässä osassa LUMA-keskusten toimintaa ovat varhaiskasvatuksen, luokan- tai aineenopettajaksi opiskelijat. Tuemme opettajien elinikäisen oppimisen kasvuprosessia opettajaopiskelijoiden yliopisto-opintojen alusta lähtien esimerkiksi koulutuksilla ja kursseilla. Monia LUMA-toimintoja, kuten opintokäyntejä tiedeluokkiin, suunnittelevat ja ohjaavat aineenopettajaopiskelijat, sekä luokan- ja varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijat. Tieteenalasta tai oppiaineesta riippuen opiskelijoiden toiminta on joko osa tutkinto-opetusta ja tutkimusta tai palkallista työskentelyä opiskelun rinnalla.
Tutkimus kytkeytyy lähes kaikkeen toimintaamme. Tiedekasvatuksen toimintamuotoja itsessään tutkitaan ja kehitetään uusimman tutkimustiedon perusteella. Toiminnan vaikuttavuutta tutkitaan muun muassa keräämällä dataa toimintaan osallistuvilta lapsilta, nuorilta, huoltajilta ja opettajilta.
Kaikessa toiminnassa pyritään noudattamaan kestävän kehityksen periaatteita, jotka huomioidaan muun muassa materiaalien valinnassa, energian kulutuksessa, jätteiden määrän vähentämisessä ja kierrätyksessä sekä tarpeettomien kokousmatkojen välttämisessä. Tutustu kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumukseemme Sitoutumus 2050-sivustolla.
LUMA-toiminnan historia
Suomessa on ollut aktiivista LUMA-toimintaa vuodesta 1996 lähtien. Opetushallituksen LUMA-projekti tähtäsi matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen kehittämiseen vuosina 1996–2002. Vuoden 2003 ajan työ jatkui nimellä Matematiikan ja luonnontieteiden kehittämisohjelma.
Ensimmäinen LUMA-keskus perustettiin 2003
Ensimmäinen LUMA-keskus perustettiin Helsingin yliopiston yhteyteen 9.12.2003 ja sen avajaisia vietettiin Helsingissä 28.2.2004. Keskuksen perustaneeseen johtoryhmään kuuluivat edustajat Helsingin yliopiston biotieteellisestä tiedekunnasta, käyttäytymistieteellisestä tiedekunnasta ja matemaattis-luonnontieteellisestä tiedekunnasta, Helsingin kaupungin opetusvirastosta (kuntien edustajana), Kemianteollisuus ry:stä, Metsäteollisuus ry:stä, Opetushallituksesta, opetusministeriöstä, Taloudellisesta tiedotustoimistosta ja Teknologiateollisuus ry:stä. Keskuksen strategiassa (2005) keskus määriteltiin koulujen, yliopistojen ja elinkeinoelämän yhteistyön sateenvarjo-organisaatioksi, jonka tavoitteena on luonnontieteiden, matematiikan, tietotekniikan ja teknologian oppimisen, opiskelun ja opetuksen edistäminen kaikilla tasoilla. Valtakunnallisen LUMA-keskuksen yhtenä tavoitteena oli LUMA-toiminnan vahvistaminen koko Suomessa. Tavoitteen toteutumiseksi vuodesta 2007 lähtien Suomeen on perustettu LUMA-keskuksia eri yliopistojen/yliopistokeskusten yhteyteen.
LUMA-neuvottelukunta toimintaa käynnistämässä
Vuonna 2009 Opetushallituksen asettama matematiikan ja luonnontieteiden neuvottelukunta suositteli LUMA-toiminnan vahvistamista Suomessa eri korkeakoulujen yhteisellä LUMA-keskusten verkostolla. Tavoitteen toteuttamiseksi Helsingin yliopistossa asetettiin vuoden 2010 alusta kansallinen LUMA-neuvottelukunta, jonka tehtäväksi annettiin laatia valtakunnallinen LUMA-strategia LUMA-toiminnan pohjaksi sekä sopia painopistealoista, kansallisista ja kansainvälisistä yhteistyöhankkeista ja niiden rahoituksesta, yhteisestä tiedotuksesta ja toimintaan liittyvästä tutkimuksesta, ja lisäksi vaihtaa kokemuksia erilaisista toimintamalleista.
LUMA-keskus Suomi aloitti toimintansa 2013
Opetus- ja kulttuuriministeriön kannustuksesta yliopistot päättivät vahvistaa verkostoa vuoden 2014 alusta perustamalla johdettuna verkostona toimivan LUMA-keskus Suomen. Opetus- ja kulttuuriministeri avasi keskuksen 8.11.2013. Sen tehtäväksi tuli toimia katto-organisaationa suomalaisten yliopistojen LUMA-keskuksille vahvistamalla ja edistämällä niiden toimintaa ja yhteistyötä kansallisesti ja kansainvälisesti.
Verkoston johtajana toimii 1.2.2025 alkaen professori Jan Lundell Helsingin yliopistosta. Vuosina 2013–2025 johtajana on toiminut professori Maija Aksela Helsingin yliopistosta. Hän jatkaa LUMA-toiminnassa LUMA Science Ambassadorina ja hoitaa edelleen joitain yhteisiä tehtäviä.
Lue lisää toiminnastamme
LUMA Suomi -verkkokirja kokoaa yhteen verkoston toimintaa vuosien varrelta