- Tämä tapahtuma on mennyt.
Iltapäiväkerho eka- ja tokaluokkalaisille etäyhteydellä 2024

Innostu tutkimaan iltapäiväkerhossa!
Kutsumme sinut, iltapäiväkerhon ohjaaja, osallistumaan ryhmäsi kanssa etäyhteydellä tiedekerhoon! Kerho järjestettiin syksyllä 2024. Osallistuminen on ilmaista ja voit osallistua mistä päin Suomea tahansa. Osa kerhokerroista on kaksikielisiä, joten myös ruotsinkieliset ryhmät ja kielikylpyryhmät ovat tervetulleita.
Kerhossa tutkitaan ja innostutaan yhdessä. Muun muassa seuraavia teemoja käsitellään kerhon aikana: linnut, lähiluonto, kemian kokeelliset työt, kasvit, tietokoneet, matematiikka. Sisällöt ja materiaalit ovat yksinkertaisia, joten kerho toimii myös hyvänä täydennyskoulutuksena uusista luonnontietieisiin ja matematiikkaan liittyvistä opetussisällöistä. Alun esittelyn jälkeen, lapset askartelevat tai suorittavat annettujen ohjeiden mukaisesti jonkin pienen tiedeaktiviteetin.
Voitte myös valita kerhon ohjelmasta itseänne eniten kiinnostavat kerhokerrat tai vain kaksikieliset kerhokerrat ja osallistua niihin. Järjestimme kerhosta infotilaisuuden verkon välityksellä 27.8.2024 klo 12.00. Katso tilaisuuden tallenne tästä (YouTube).
Heräsikö kerhosta kysyttävää? Lue lisää alta tai ole meihin yhteydessä sähköpostitse osoitteeseen luma-keskus((a))helsinki.fi
Kuinka etäkerhoon osallistuminen toimii?
Ryhmä tarvitsee osallistumiseen yhden tietokoneen, jossa on toimiva internetyhteys, internetselain ja kaiuttimet äänentoistoon. Kerhokerrat ovat YouTube-tallenteita. Suositeltavaa on, että tietokoneen kuvaruudun saa jaettua ryhmän katselua helpottamaan esimerkiksi videotykin avulla seinälle/valkokankaalle tai kaapelilla ulkoiseen monitoriin/tietokoneen näyttöön tai TV-ruudulle. Lapset katselevat lähetystä oman istumapaikkansa ääressä.
Kerää kerhokerralla tarvittavat tarvikkeet jokaiselle pöytäryhmälle/istumapaikalle valmiiksi ennen tallenteen katselua. Auta lapsia tarvittaessa ja huolehdi, että työskentely on turvallista. Työturvallisuuden takia suosittelemme, että kerhon aikana ryhmässä on yhtä ohjaajaa kohden 5–10 lasta.
Mitä osallistumiseen tarvitaan?
Kaikki kerhon aktiviteetit on suunniteltu niin, että niissä tarvitaan tavallisia kerhotoiminnassa yleisiä tai kaupasta helposti hankittavia edullisia aineita. Olemme laatineet listan myös kerhossa tarvittavista taidoista. Lähtökohtana suunnittelussa olemme pitäneet peruskoulun ensimmäisillä luokilla osattavia taitoja kuten numeroiden 1–16 tunnistaminen. Kerhokertakohtaiset työohjeet ja monisteet julkaistaan tällä sivulla noin kaksi viikkoa ennen kerhokertaa. Näin voit käydä lukemassa kerhokerran tarkan sisällön jo ennakkoon. Mikäli sinulta puuttuu jokin kerhossa tarvittava aine tai väline, työn suoritus sujuu luultavasti hyvin myös ilman sitä.
Lataa lista koko kerhon tarvikkeista omalle laitteelle tästä.
Tarvittavat taidot
- Ohjeiden kuunteleminen ja noudattaminen
- Omien jälkien siivoaminen
- Vesiväreillä maalaaminen ja piirtäminen
- Saksilla leikkaaminen
- Numerot 1–16, pienten lukujen summat 16 asti
- Luku- ja kirjoitustaidosta voi olla apua joissakin tehtävissä
Ohjaajan tarvikkeet – näitä ei tarvita koko ryhmälle
- Yksi tietokone tai älylaite, jossa on toimiva internetyhteys, internetselain ja kaiuttimet äänentoistoon.
- Suosittelemme: jokin ulkoinen monitori, johon lähetyksen voi heijastaa. Esim. videotykki, tietokoneen näyttö tai TV, johon saa kytkettyä tietokoneen tai älylaitteen.
- Yksi älypuhelin tai tabletti
- Tulostin ja tulostuspaperia
Koko kerhon tarvikkeet koko ryhmälle
- Istumapaikka pöydän ääressä
- Sään mukaiset vaatteet, sillä osa tehtävistä suoritetaan ulkona
- Piirustustarvikkeita: värikyniä ja piirustus- tai tulostuspaperia
- Vesiväripaperia tai valkoista talouspaperia
- Talouspaperia
- Askartelutarvikkeita: kartonkia ja sakset
- Esiliina tai muu suoja vaatteille
- Sanomalehteä tai muovipöytäliina suojaamaan pöytää sotkulta
- Käsisaippuaa
- Paperiliittimiä
- Teippiä
- Pensseleitä tai töpöttimiä
- Muovimukeja/pikkupurkkeja (esim. pilttiastia tms.)
- Pieni kulho tai syvä lautanen
- Tee- ja ruokalusikoita
- Alumiinifoliota
- Mustikoita tai valmista mustikkatiivistemehua
- Väkiviinaetikkaa
- Ruokasoodaa
- Ruokasuolaa
- Sitruunamehua
- Mahdollisimman vanhoja kuparikolikoita (esim. 5-senttinen) tai hopeaesine
- Ennen kerhokertaa luonnosta etsittyjä lehtiä, käpyjä jne. Jos on jo lunta maassa, voi hakea kaupasta vaikka kukkakaalin
- Jos löytyy: kiikarit, suurennuslasi/luuppi, LEGO-palikoita: ainakin 1, 2, 4 ja 8 ”nystyrän” paloja yksi per kerholainen, ja mielellään jokaiselle myös 16 (2×8) nystyrän pala ja/tai alusta, mihin muut palat voi kiinnittää).
Syksyllä 2024 kerhossa oli mukana eri puolilta Suomea satoja lapsia! Voit tutustua kerholaisten tekemiin kerhotöihin Padlet-seinälle: https://padlet.com/lumakeskus/iltapaivakerho2024
Ohjelma
Linturetki lähiympäristöön – lapset kansalaistieteilijöinä
Kerhokerralla hyödynnetään Muuttolintujen kevät -sovellusta sekä Linturetkikonetta (mappa.fi).
Katso kerhokerran tallenne tästä.
| Tarvittavat välineet | Tarvittavat taidot ja muut huomiot |
|
Lintujen äänten nauhoitus voidaan toteuttaa esimerkiksi ohjaajan omalla älylaitteella. Tällöin lapset havainnoivat ympäristöä näkö- ja kuuloasitin avulla. |
Mustikkamagiaa
Teemme taidetta lähimetsän ja kodin aineista. Tutustumme mustikoihin väriaineena ja kotoa löytyvien aineiden emäksisyyteen/happamuuteen ja kemian käsitteeseen pH.
Katso kerhokerran tallenne tästä.
Mustikkamagiatyöpajassa tarvitaan 4 lasta kohden (pienryhmä esim. omalla pöydällä) noin
- 0,25 dl mustikkamehua
- 0,1 dl sitruunamehua
- 0,25 dl soodavettä (esim. 1tl soodaa lämpimän veteen sekoitettuna)
- 0,1 dl koneastianpesuainevettä tai pieni loraus käsisaippuaa lämpimään veteen sekoitettuna
Eli ihan pienet loraukset ainetta kupin pohjalle riittää ryhmälle. Nesteillä maalataan pensselillä/töpöttimillä, niin nestettä ei mene kovin paljon.
1-2 A3/A4 vesiväripaperia jokaiselle lapselle
Pöytien suojaksi sanomalehtiä tms. muovi/maalausalustat.
Ohjaajalta: ”Itse teen yleensä isomman satsin kerralla näitä aineita (mustikkamehua, soodavettä (esim. 5-6 tl noin 2 dl lämmintä vettä) ja 1-2tl konetiskiainetta 2 dl veteen sekoitettuna) ja jaan sitten kuppeihin esim. 4 hlö ryhmille pöytiin. Selkeyttää tekemistä, jos myös ryhmän kuppeihin teippaa mitä ainetta siinä on ja jokaiselle kupille on myös omat pensselit, kuten ohjeissa oli, jottei aineet mene purkeissa sekaisin (vesiväripaperilla työssähän ne saavat sitten sekoittuakin). Neliömalliset pakasterasiat (ortex) tai pilttipurkit toimivat hyvin lapsille, koska ne eivät kaadu pöydällä touhutessa.”
| Tarvittavat välineet | Tarvittavat taidot ja muut huomiot |
|
Mustikka voi sotkea. Vaihtoehtoisesti voi käyttää esim. mustaherukka- tai rypälemehutiivistettä, joiden värit eivät ole niin vahvat ja sotkevat, mutta ilmiö tulee esille näinkin. Jos vesiväripaperia ei ole, niin voi käyttää myös valkoista talouspaperia. Ohuella kopiopaperilla värit ovat haaleat, mutta hätätapauksessa tämäkin toimii. Nesteet eivät saa sekoittua purkeissa ja yhdestä purkista otetaan aina erillisellä omalla pensselillä /töpöttimellä. Eli jokaiseen väriin oma pensseli tai töpötin. |
Kasvimatka maailman ympäri
Tutustutaan erilaisiin elinympäristöihin ja niissä eläviin kasveihin ympäri maailman. Lisäksi tutustutaan oman lähiympäristön kasvien monimuotoisuuteen.
Kerhokerran aluksi ohjaaja tervehtii kerholaisia. Alkutervehdyksen jälkeen katsotaan video, jossa tutustutaan erilaisiin kasveihin ympäri maailman Turun yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa seikkaillen. Videon katsomisen jälkeen on vielä mahdollisuus kysymyksille.
Kerhokerran jälkeen voi tehdä seuraavan tehtävän halutessaan: Tutki lähiympäristöäsi ja tutustu erilaisiin kasveihin. Kuinka monta erilaista lehteä löydät? Tunnistatko mikä laji on kyseessä? Halutessanne lapsille voi tulostaa oheiset monisteet, joihin he voivat piirtää kuvia löydetyistä lehdistä.
Katso kerhokerran tallenne tästä.
Katso kerhossa esitetty video tästä.
| Tarvittavat välineet | Tarvittavat taidot ja muut huomiot |
|
|
Lähiluonto – Närliggande natur
Tutustumme lähiluontoon kaupungissa. Kestävä kehitys, kestävät kaupunkialueet ja kestävät kaupungit ovat teemana. Suunnitellaan oman asuinalueen viheralueita sekä oma kestävä kaupunki.
Katso kerhokerran tallenne tästä.
| Tarvittavat välineet | Tarvittavat taidot ja muut huomiot |
|
Kaksikielinen kerhokerhokerta: kaikki ohjeet sekä suomeksi että ruotsiksi. |
Metallien salaisuudet
Tutustutaan metalleihin ja tutkitaan, miten kemian avulla voidaan puhdistaa metalliesineitä.
Katso kerhokerran tallenne tästä.
| Tarvittavat välineet | Tarvittavat taidot ja muut huomiot |
|
Työt ovat muilta osin helppo toteuttaa, mutta kuuman veden annostelussa tarvitaan aikuisen apua.
Tarvittavien aineiden ja materiaalien määrät riippuvat osallistujien määrästä. Työt kannattaa tehdä ryhmissä, jossa jokainen voi puhdistaa oman kolikon, ja esimerkiksi yhteisesti yhden hopeaesineen. |
Tietokonematematiikkaa
Tutustutaan tietokoneen sisäiseen laskentatapaan, minkä on onnistuttava käyttäen pelkkiä nollia ja ykkösiä (koska tietokone ei muita numeroita ymmärrä!). Sisältää pienen intron aiheeseen ja toiminnallisia tehtäviä – sekä pöydän ääressä tehtäviä että liikunnallisempia.
Katso kerhokerran tallenne tästä.
| Tarvittavat välineet | Tarvittavat taidot ja muut huomiot |
|
|
Luonnon salaiset taideteokset – Naturens hemliga konstverk
Mikä on tiedeteos? Miten sellainen tehdään? Tällä kerhokerralla saat useita ideoita! Teemoina ovat luonto, matematiikka ja taide. Tutkitaan luonnosta löytyviä lehtiä ja käpyjä ja pohditaan mitä salaisia sääntöjä ne pitävät sisällään. Pääset pohtimaan ja piirtämään!
Katso kerhokerran tallenne tästä.
| Tarvittavat välineet | Tarvittavat taidot ja muut huomiot |
|
Kaksikielinen kerhokerhokerta: kaikki ohjeet sekä suomeksi että ruotsiksi. |
Vauhdikkaat värit
Tarina johdattaa tutkimaan värejä hauskalla tavalla. Askartelemme omat lentävät tutkimusvälineet ja järjestämme värikisat!
Lataa tästä jokaiselle tulostettava mallipohja.
Katso kerhokerran tallenne tästä.
| Tarvittavat välineet | Tarvittavat taidot ja muut huomiot |
|
|
Iltapäiväkerhon toiminnan rahoittavat opetus- ja kulttuuriministeriö, suomalaiset korkeakoulut sekä Euroopan unionin Interreg-ohjelma.
