Verkoston julkaisut

LUMA-keskus Suomi -verkoston toimintaan liittyen eri yliopistoissa julkaistaan vuosittain runsaasti tutkimusartikkeleita, yleisartikkeleita, opinnäytetöitä, oppimateriaaleja ja muita julkaisuja. Tälle sivulle on koottu verkoston valikoituja julkaisuja. Oppimateriaalit on koottu omalle sivulleen. Mikäli etsit ennen vuotta 2022 julkaistuja artikkeliluetteloita, voit olla meihin yhteydessä osoitteessa luma-keskus((a)).helsinki.fi.

LUMA-opas: Oivaltamisen ja onnistumisen iloa yhdessä

LUMA-opas esittelee LUMA-keskus Suomen, 11 yliopiston ja 13 keskuksen verkoston, kehittämiä aktiviteetteja ja toimintamalleja, jotka innostavat lapsia ja nuoria matematiikan, luonnontieteiden ja teknologian pariin. Oppaasta löydät monipuolisen valikoiman kokeellisia tutkimuksia, pulmatehtäviä, pelejä, tiedettä ja taidetta yhdistäviä töitä sekä rakennus- ja ohjelmointitehtäviä. Oppaan aktiviteetteja voi hyödyntää niin opetuksessa, kerhossa, kotona, syntymäpäivillä, luonnossa kuin vierailemalla yliopistoiden LUMA-tiedeluokissa paikan päällä tai etänä. Verkkokirjan voit ladata itsellesi maksutta.

LUMA-opas: Oivaltamisen ja onnistumisen iloa yhdessä Toim. Reija Pesonen, Alisa Uusi-Kilponen, Oona Kiviluoto & Maija Aksela (2024)

Kuva LUMA-oppaan kannesta.

LUMA SUOMI -verkkokirja

Tutustu LUMA-tiedekasvatuksen tekijöihin, osallistujiin ja malleihin verkostomme työtä kuvaavassa verkkokirjassa. Kirja vastaa muun muassa seuraaviin kysymyksiin: Miten innostetaan tulevaisuuden tekijöitä matematiikan, luonnontieteiden ja teknologian opiskeluun? Miten tuetaan taitavia opettajia ja tulevia opettajia tärkeässä työssään? Miten rakennetaan yhteisöllisesti ja tutkimusperustaisesti hyvää ja kestävää tulevaisuutta?

Verkkokirja kuvaa kansallista ja kansainvälistä LUMAkeskus Suomen tiedekasvatustoimintaa. Kirjan suunnitteluun ja tekemiseen on osallistunut kaikkiaan noin sata henkilöä LUMA-keskus Suomi -verkostosta. Verkkokirjan voit ladata itsellesi maksutta.

LUMA SUOMI – Yhdessä olemme enemmän! Toim. Maija Aksela, Jan Lundell & Topias Ikävalko (2020)

Kuva LUMA SUOMI -kirjan kannesta.

Lelan matematiikkaseikkailu päiväkodissa

Tämä kirja tarjoaa matematiikan oppimateriaalin varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen. Matematiikan sisällöt esitellään tarinoiden kautta. Lapsille luettavan tarinan rinnalla opettajalle annetaan ideoita siitä, miten opetettavaa käsitettä voi havainnollistaa omassa ryhmässä helposti saatavilla olevilla välineillä. Tarjolla on myös kysymyksiä, joiden avulla voi herätellä keskustelua lasten kanssa. Kirjanen on syntynyt osana LUMATIKKA-hanketta. LUMATIKKA oli valtakunnallinen matematiikan oppimisen ja opettamisen täydennyskoulutushanke, jonka LUMA-keskus Suomi -verkosto toteutti yhteistyössä useiden yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kanssa vuosina 2018–2019. Hanketta rahoitti Opetushallitus. Kirjasen syntyyn ovat myötävaikuttaneet koko LUMATIKAN varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen tarinatiimi: Martina Aaltonen, Maria Larionova, Inkeri Sundqvist ja Salla Jansson. Kuvituksesta vastaa Emilia Erfving.

Lelan matematiikkaseikkailu päiväkodissa Jonna Kangas, Jyrki Reunamo & Emilia Erfving (2020)

Kuva Lelan matematiikkaseikkailu päiväkodissa -kirjan kannesta.

Kokeellisuusopas toiselle asteelle

Toisen asteen oppilaille sekä heidän opettajille ja ohjaajilleen suunnattu Kokeellisuusopas sisältää seitsemän kemian työtä sekä ohjeet ohjaajalle. Työohjeita voi käyttää sellaisenaan tai soveltaa omaan käyttöön sopivaksi. Töitä on kehitetty ja päivitetty vuosien 2008–2023 välillä Kemianluokka Gadolinissa vierailleiden kymmenien tuhansien nuorten tiedekasvatustoiminnasta (mm. opintokäynnit yliopistolla, tiedesynttärit, kerhot, leirit tai tapahtumat) saatujen palautteiden ja uusimman tutkimustiedon avulla. Tutustu myös saman sarjan Kokeellisuusoppaaseen esi- ja alakouluun ja Kokeellisuusoppaaseen yläkouluun.

Kokeellisuusopas toiselle asteelle Reija Pesonen, Zina Hellen & Aleksi Kauremaa (2023)

LUMA-kukka ilman tekstiä

Ohjelmointia matematiikan opetukseen

Tämä kirjanen sisältää kokoelman tehtäviä, jotka yhdistävät ohjelmointia ja matematiikkaa eri tavoin. Kokoelman tarkoituksena on antaa ideoita peruskoulun ja lukion matematiikan tunneille ohjelmoinnin sovelluksista. Kirjanen on syntynyt osana LUMATIKKA-hanketta. LUMATIKKA oli valtakunnallinen  matematiikan oppimisen ja opettamisen täydennyskoulutushanke, jonka LUMA-keskus Suomi -verkosto toteutti yhteistyössä useiden yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kanssa vuosina 2018–2019. Hanketta rahoitti Opetushallitus. Kirjan on kirjoittanut tietojenkäsittelytieteen yliopistonlehtori Antti Laaksonen ja kuvituksesta vastaa Emilia Erfving.

Ohjelmointia matematiikan opetukseen Antti Laaksonen & Emilia Erfving (2020)

Kuva Ohjelmointia matematiikan opetukseen -kirjan kannesta.

Vuoden 2024 julkaisuja

Aalto-yliopisto Junior

Aalto-yliopisto Junior. 2024. Aalto-yliopsto Junior tavoitti ennätykselliset 31 000 lasta ja nuorta viime vuonna. 2024. Aalto-yliopiston uutiset. https://www.aalto.fi/fi/uutiset/aalto-yliopisto-junior-tavoitti-ennatykselliset-31-000-lasta-ja-nuorta-viime-vuonna

Aalto-yliopisto Junior. 2024. Aalto-yliopisto Juniorille hanke tekoälylukutaidon kehittämiseen. Aalto-yliopiston uutiset. https://www.aalto.fi/fi/uutiset/aalto-yliopisto-juniorille-hanke-tekoalylukutaidon-kehittamiseen

Aulanko-Jokirinne, Tiina. 2024. TET-harjoittelijat Fajr Asghar ja Vilma Svynarenko tutustuivat Aallossa kaikkeen aurinkokennoista Täffän spagettiin. Aalto-yliopiston uutiset. https://www.aalto.fi/fi/uutiset/tet-harjoittelijat-fajr-asghar-ja-vilma-svynarenko-tutustuivat-aallossa-kaikkeen-aurinkokennoista

Huoponen, S. M. & Simppala, H. 2024. Onnistumisen ja uuden oppimisen iloa: Aalto-yliopisto Juniorin Robotiikkatuokiot innostavat robotiikkaan ja ohjelmointiin. Aalto-yliopiston uutiset. https://www.aalto.fi/fi/uutiset/onnistumisen-ja-uuden-oppimisen-iloa-aalto-yliopisto-juniorin-robotiikkatuokiot-innostavat

Kivioja, S. M. 2024. Tekoäly kiinnostaa kouluissa niin oppilaita kuin opettajiakin. https://www.aalto.fi/fi/uutiset/tekoaly-kiinnostaa-kouluissa-niin-oppilaita-kuin-opettajiakin

Salminen, H. 2024. Maa- ja vesitekniikan tuki lahjoittaa 250 000 euroa Aalto-yliopisto Juniorille. Aalto-yliopiston uutiset. https://www.aalto.fi/fi/uutiset/maa-ja-vesitekniikan-tuki-lahjoittaa-250-000-euroa-aalto-yliopisto-juniorille

Salminen, H. 2024. Weisell-säätiö lahjoittaa 70 000 euroa Aalto-yliopisto Juniorille. Aalto-yliopiston uutiset. https://www.aalto.fi/fi/uutiset/weisell-saatio-lahjoittaa-70-000-euroa-aalto-yliopisto-juniorille

Salminen, H. 2024. Automaatiosäätiöltä lahjoitus Aalto-yliopisto Juniorille. Aalto-yliopiston uutiset. https://www.aalto.fi/fi/uutiset/automaatiosaatiolta-lahjoitus-aalto-yliopisto-juniorille

Simppala, H. 2024. Rajat ylittävää tiedekasvatusta Otaniemestä Ukrainaan. Aalto Magazine ja Aalto-yliopiston uutiset. https://www.aalto.fi/fi/uutiset/rajat-ylittavaa-tiedekasvatusta-otaniemesta-ukrainaan

Simppala, H. 2024. Innostusta teknologiaan: Lähes 8000 lasta ja nuorta osallistui Aalto-yliopisto Juniorin Teknologiatuokioihin. Aalto-yliopiston uutiset. https://www.aalto.fi/fi/uutiset/innostusta-teknologiaan-lahes-8000-lasta-ja-nuorta-osallistui-aalto-yliopisto-juniorin

Helsingin yliopiston tiedekasvatus

Haatainen, O., Pernaa, J., Aksela, M., Pesonen, R. M., & Halonen, J. (2024). Supporting the Teacher Identity of Pre-Service Science Teachers through Working at a Non-Formal STEM Learning Laboratory. Education Sciences14(6), Article 649. https://doi.org/10.3390/educsci14060649,

Ikävalko, T., Pernaa, J., Haatainen, O. M., & Aksela, M. (2024). Promoting institutional collaboration through a joint project-based learning course: a case study of upper secondary school and university students’ experienced relevance. Frontiers in education9https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1347085https://doi.org/10.20944/preprints202312.1524.v1

Koponen, I., Vuola, K. M. E., & Nousiainen, M. (2024). Argument structure in explaining wave-particle duality of photons in double-slit experiment: A study pre-service teachers’ written reports. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education12(3), 1–29. https://doi.org/10.31129/LUMAT.12.3.2082

Nousiainen, M., & Vuola, K. M. E. (2024). Analysing argumentation episodes: A case study from physics teacher education. FMSERA Journal6(2), 14-24. https://journal.fi/fmsera/article/view/127440

Smolander, W. (2024). In my garden with Bruno Latour: learning for coming down to earth. Environmental Education Research. https://doi.org/10.1080/13504622.2024.2430719

Virtanen, H., Ernvall-Hytönen, A.-M., & Laaksonen, A. (2024). Vector Misconceptions in Finnish Matriculation Examination. FMSERA Journalhttps://journal.fi/fmsera/article/view/127798

Vuola, K. M. E., & Nousiainen, M. (2024). Scientific vocabulary in argumentative elements: A case study from physics teacher education. In C. Hilli, & N. Mård (Eds.), Crossing over Subject Boundaries towards New Horizons: Recent Trends in Research on Crosscurricular Teaching from the Nofa 9 Conference (2024) (pp. 121-144). (Publications of the Finnish Research Association for Subject Didactics. Studies in Subject Didactics; No. 25). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. https://doi.org/10.23988/sats.1009.c1404

Vuorio, E. S., Pernaa, J., & Aksela, M. (2024). Lessons for Sustainable Science Education: A Study on Chemists’ Use of Systems Thinking across Ecological, Economic, and Social. Education Sciences14(7). https://doi.org/10.3390/educsci14070741

Keski-Suomen LUMA-keskus

Pasquinelli, E., Borde, B., Dhar, J., Filtzinger, B., Franz, F., Henke, N., Lundell, J., Oberthür, J., O’Donnell, C.,
Pahnke, J., Sadadou, D. (2024). Early STEM Education in the Digital Age. A white paper. Berlin, Germany: International
Dialogue on STEM Education. https://www.stiftung-kinder-forschen.de/en/international-dialogue-idos/idos-publications/white-paper-early-stem-education-in-the-digital-age/ 

Pasquinelli, E., Borde, B., Dhar, J., Filtzinger, B., Franz, F., Henke, N., Lundell, J., Oberthür, J., O’Donnell, C.,
Pahnke, J., Sadadou, D. (2024). Frühe MINT-Bildung im digitalen Zeitalter. Ein whitepaper. Berlin, Deutschland: International Dialogue on STEM Education.

Pasquinelli, E., Borde, B., Dhar, J., Filtzinger, B., Franz, F., Henke, N., Lundell, J., Oberthür, J., O’Donnell, C.,
Pahnke, J., Sadadou, D. (2024). Early STEM Education in the Digital Age. ). L’Eiseignement precoce des STIM a l’ere numerique. Un livre blanc. Berlin, Germany: International
Dialogue on STEM Education.

Parviainen, Piia. (2024). Early Mathematical Teaching — From Theoretical Modelling to Teachers’ Pedagogical Awareness in Early Childhood Education. Väitöskirja. Jyväskylän yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0395-5

Lounais-Suomen LUMA-keskus

Launiainen, Sanna (2024). Luokanopettajien tähtitiedeosaaminen ja sen merkitys ympäristöopin opetuksessa : Tukimateriaalin koostaminen tähtitieteen aiheiden opetuksen tueksi, Pro Gradu -tutkielma, Turun yliopisto. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062055923

Skolresurs

Röj-Lindberg, A.-S. (2024). Cross-curricular teaching and learning in mathematics education. I J. Morska, & A. Rogerson (Red.), Third Symposium Proceedings. New Ways of Teaching and Learning (s. 281-286). WTM-Verlag. https://doi.org/10.37626/GA9783959872881.0https://doi.org/10.37626/GA9783959872881.0.49

Röj-Lindberg, A.-S., Braskén, M., & Burman, L. (2024). De matematiska ämnenas didaktik. I S.-E. Hansén, & T. Wikman (Red.), Vårt arbete, våra drömmar: Åbo Akademi 50 år i Vasa (s. 76-80). Åbo Akademis University Press.

Röj-Lindberg, A.-S. (2024). Hidden dimensions in the social practices of mathematical sciences – observing democracy in Finnish lower secondary classrooms. Poster presenterad vid NORMA24 , Köpenhamn, Danmark. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111492352

Häggström, J., Kilhamn, C., Mattsson, L., Palmér, H., Perez, M., Pettersson, K., Röj-Lindberg, A.-S., & Teledahl, A. (Red.) (2024). Mediating mathematics. Proceedings of MADIF14. The fourteenth research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education, Örebro, March 19–20, 2024. (Skrifter från Svensk Förening för MatematikDidaktisk Forskning; Nr. 18). SMDF Svensk Förening för Matematikdidaktisk Forskning. http://matematikdidaktik.org/index.php/madifs-skriftserie/

LUMA-keskus Lappi

Krook, Saara 2024. Opetusjakso nimeltä Kahdeksan – Oahpahuspakeahtta gávcci Nammasaš. Avointen oppimateriaalien kirjasto (aoe.fi). 66 s. https://aoe.fi/#/materiaali/4477

Teoksessa LUMA-keskus Suomi, 2024. Toim. Pesonen, R. Uusi-Kilponen, A., Kiviluoto, O. ja Aksela, M. LUMA-OPAS – Oivaltamisen ja onnistumisen iloa yhdessä. https://helda.helsinki.fi/items/a51cc066-951c-4233-94ba-c868f4452d26

  • Kuusela, Teppo (toim.) & Jokitalo Anniina 2024. Mustikkamagiaa: taikuutta tieteen ja taiteen avulla. s. 127 – 133.
  • Kuusela, Teppo, Muotka, Pekka, Leppänen, Leena & Rasmus, Sirpa 2024.  Lumitutkimuksien avulla tehdään tiedettä ja lisätään lumitietämystä.  s. 160 – 182.

Junior University

Leinonen, A. & Naukkarinen, J. (2024). Experiencing Engineering – Increasing The Attractiveness Of Engineering Through Period Of Work Experience For Lower Secondary School Pupils. Proceedings of the 52nd Annual Conference of SEFI, Lausanne, Switzerland. DOI: 10.5281/zenodo.14256751 https://zenodo.org/records/14256751

Muukkonen, H. (2024). TeknoTET-EK avasi ovet teknologiayrityksiin. TEKin verkkouutiset. https://www.tek.fi/fi/uutiset-blogit/teknotet-ek-avasi-ovet-teknologiayrityksiin

Salonen, S. (2024). Tämä tomii: Opiskelijat ohjaavat tieteen polulle. Opettaja-lehti. https://www.opettaja.fi/tyossa/opiskelijat-ohjaavat-tieteen-polulle/

Teknologia-ala tarvitsee kaikkia – lapsia ja nuoria innostetaan opiskelemaan LUMA-aineita. LUT-yliopiston verkkouutiset. https://www.lut.fi/fi/uutiset/teknologia-ala-tarvitsee-kaikkia-lapsia-ja-nuoria-innostetaan-opiskelemaan-luma-aineita

Oulun yliopiston LUMA-keskus

Teoksessa LUMA-keskus Suomi, 2024. Toim. Pesonen, R. Uusi-Kilponen, A., Kiviluoto, O. ja Aksela, M. LUMA-OPAS – Oivaltamisen ja onnistumisen iloa yhdessä. https://helda.helsinki.fi/items/a51cc066-951c-4233-94ba-c868f4452d26

Tampereen yliopiston Juniversity

Sarkola, S. (2024). Kehittämistutkimus toiminnallisen tilastomatematiikan työpajan valmistelusta. Diplomityö. Tampere: Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202406107098 

Becker, P. (2024). Uusi Tekoälytaiturit-työpaja innostaa 7.–9.-luokkalaisia tekoäly- ja kestävyysosaamisen pariin ympäri Suomen. Tampereen yliopiston uutiset. Uusi Tekoälytaiturit-työpaja innostaa 7.–9.-luokkalaisia tekoäly- ja kestävyysosaamisen pariin ympäri Suomen | Tampereen korkeakouluyhteisö

Halonen, A., Piispanen, H-R ja Riippi, H. (2024).ProBot-robottiauto innostaa ohjelmointiin. Tampereen yliopiston uutiset. ProBot-robottiauto innostaa ohjelmointiin | Tampereen korkeakouluyhteisö

Ylinen, A. (2024). Tampereen yliopiston Juniversityn uudet tilat avautuvat keskustakampuksella.Tampereen yliopiston uutiset. Tampereen yliopiston Juniversityn uudet tilat avautuvat keskustakampuksella | Tampereen korkeakouluyhteisö

Aatinen, A. (2024). Juniversitylle rahoitusta peruskoululaisten median ja tekoälyn lukutaitojen tukemiseen. Tampereen yliopiston uutiset. Juniversitylle rahoitusta peruskoululaisten median ja tekoälyn lukutaitojen tukemiseen | Tampereen korkeakouluyhteisö

Vuoden 2023 julkaisuja

Aalto-yliopisto Junior

  • Kivioja, S. (2023). Aistikoneet — Monialaisen taide- ja teknologityöpajan kehittäminen Aalto-yliopisto Juniorille. Pro Gradu. Espoo: Aalto-yliopisto.
  • Salonen, G. (2023). Aalto-yliopisto Juniorin työpajassa suunniteltiin omia logoja. Aalto-uutiset. Espoo: Aalto-yliopisto.
  • Salonen, G. (2023). Viisi vuotta täyttävä Aalto-yliopisto Junior tavoitti 28 000 lasta ja nuorta viime vuonna. Aalto-uutiset. Espoo: Aalto-yliopisto.
  • Mäntykivi, J. (2023). Junioreille näkymiä tieteen maailmaan. Aalto-uutiset. Espoo: Aalto-yliopisto.
  • Salonen, G. (2023). Innostavat opiskelijat ohjaavat oman alansa asiantuntijoina Aalto-yliopisto Juniorin työpajoja. Aalto-uutiset. Espoo: Aalto-yliopisto.
  • Heiskanen, T. (2023). Kyunghyun Cho tukee seuraavien sukupolvien koulutusta ja Ukrainan jälleenrakentamista. Aalto-uutiset. Espoo: Aalto-yliopisto.

Helsingin yliopiston tiedekasvatus

  • Ambrož, M., Pernaa, J., Haatainen, O. M., & Aksela, M. (2023). Promoting STEM Education of Future Chemistry Teachers with an Engineering Approach Involving Single-Board Computers. Applied sciences (Basel), 13(5), Artikkeli 3278. https://doi.org/10.3390/app13053278 
  • Ikävalko, T., Pernaa, J., Haatainen, O. M., & Aksela, M. (2023). Promoting Institutional Cooperation through a Joint Project-based Learning Course: A Case Study of Upper-secondary School and University Students’ Experienced Relevance. Käsikirjoitus lähetetty julkaistavaksi. https://doi.org/10.20944/preprints202312.1524.v1
  • Ikävalko, T.; Pernaa, J.; Aksela, M. Supporting the Transition to Higher Education: Finnish Principals’ Views on Opportunities and Challenges of Institutional Cooperation. Educ. Sci. 2023, 13, 686. https://doi.org/10.3390/educsci13070686
  • Pesonen, R. M., Hellen, Z. A., Kauremaa, A. E. A., Haatainen, O. M. (Toimittaja), Takala, A. M. J. (Toimittaja), Pernaa, J. (Toimittaja), Aksela, M. (Toimittaja), & Pyper, K. (2023). Kemianluokka Gadolinin kokeellisuusopas: Suosituimmat kokeelliset työmme lapsille viidentoista vuoden ajalta. Helsingin yliopisto. https://www.helsinki.fi/assets/drupal/2023-12/Kokeellisuusopas%20esi-%20ja%20alakoulu.pdf
  • Pesonen, R. M., Hellen, Z. A., Kauremaa, A. E. A., Haatainen, O. M. (Toimittaja), Takala, A. M. J. (Toimittaja), Pernaa, J. (Toimittaja), & Aksela, M. (Toimittaja) (2023). Kemianluokka Gadolinin kokeellisuusopas: Suosituimmat kokeelliset työmme yläkouluun viidentoista vuoden ajalta. Helsingin yliopisto. https://www.helsinki.fi/assets/drupal/2023-12/Kokeellisuusopas%20yl%C3%A4koulu.pdf
  • Pesonen, R. M., Hellen, Z. A., Kauremaa, A. E. A., Haatainen, O. M. (Toimittaja), Takala, A. M. J. (Toimittaja), Pernaa, J. (Toimittaja), & Aksela, M. (Toimittaja) (2023). Kemianluokka Gadolinin kokeellisuusopas: Suosituimmat kokeelliset työmme lukioon ja ammattikouluun viidentoista vuoden ajalta. Helsingin yliopisto. https://www.helsinki.fi/assets/drupal/2023-12/Kokeellisuusopas%20toinen%20aste.pdf
  • Sihvonen, A. P. E., Herranen, J., Uusi-Äijö, V., & Aksela, M. (2023). Teachers’ agency in using students’ questions in climate change education. Interdisciplinary journal of environmental and science education, 19(4), Artikkeli e2317. https://www.ijese.com/article/teacher-agency-in-using-students-questions-in-climate-change-education-13724
  • Virtanen, H., Ernvall-Hytönen, A-M., & Laaksonen, A. (Accepted/In press). Vector Misconceptions in Finnish Matriculation Examination. FMSERA Journal.
  • Vuola, K., Nousiainen, M., & Koponen, I. (2023). Pre-service teachers’ vocabularies of the language of science in the context of learning about electrons and photons. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education, 11(2), 1–34. https://doi.org/10.31129/LUMAT.11.2.1924

Keski-Suomen LUMA-keskus

Skolresurs

  • Röj-Lindberg, A-S (2023). Reflections on the links between innovative practices in mathematics education and democracy. I J. Morska & A. Rogerson (red.), Innovative Teaching Practices (s. 194–199). WTM-Verlag.
  • Röj-Lindberg, A-S., Braskén, M., & Berts, K-E. (2024). Mathematics beyond and across the curriculum. I S. Harnow Klausen & N. Mård (red.). Developing a Didactic Framework Across and Beyond School Subjects. Cross- and Transcurricular Teaching, s. 106–118. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003367260
  • Fogde, A (2023). Utilizing k-carrageenan hydrogels in teaching, outreach and chemical gardens, Doctoral thesis, Åbo Akademi University, ISBN 978-952-12-4301-1 (printed), ISBN 978-952-12-4302-8 (digital)
  • Fogde, A., Rosqvist, E., Le, T-A., Smått, J-H., Sandberg, T., Huynh, T-P. (2023). A further study on Calcium Phosphate gardens grown from the interface of k-carrageenan-based hydrogels and counterion solutions. ChemPlusChem 2023, 88, e202200426
  • Henriksson, A.-C. (2023). Primary school students’ perceptions of a sustainable future in the context of a Storyline project. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education, 11(1), 69–90. https://doi.org/10.31129/LUMAT.11.1.1879

Junior University

  • Naukkarinen, J. & Jouhkimo, L. (2023). Sukupuolen ja koulutusorientaation vaikutus yhdeksäsluokkalaisten kestävän kehityksen näköaloihin. LUMAT International Journal on Math, Science and Technology Education 11 (1). pp. 52–68. https://doi.org/10.31129/LUMAT.11.1.1873
  • Naukkarinen, J. (2023). Why engineering needs women—insights of female and nonbinary Finnish upper secondary schoolers. 2023 ASEE Annual Conference & Exposition, Baltimore, Maryland, 25-28 June.

Oulun yliopiston LUMA-keskus

  • Tutkijan työ tunnetuksi etävierailulla lukioon. (2023). Uutiset. Oulun yliopisto.

Vuoden 2022 julkaisuja

Aalto-yliopiston julkaisuja

  • Kukka Andersson (2022). Askartele pyörivä lelu, jossa kaksi kuvaa yhdistyvät toisiinsa. Lasten uutiset. Helsingin sanomat.
  • Kukka Andersson (2022). Näin kirjoitat salaisia viestejä musteella. Lasten uutiset. Helsingin sanomat.
  • Kukka Andersson (2022). Taittele paperista kuutio. Lasten uutiset. Helsingin sanomat.
  • Kukka Andersson (2022). Mitä kukalle tapahtuu hyytävän kylmässä nesteessä? Lasten uutiset. Helsingin sanomat.
  • Kukka Andersson (2022). Tällaista on kuivajää. Lasten uutiset. Helsingin sanomat.
  • Kukka Andersson (2022). Emäksistä ja hapanta – tämä on kemian taikaa! Lasten uutiset. Helsingin sanomat.
  • Greta Salonen (2022). Geometri med origami. HBL Junior. Huvudstadsbladet.
  • Greta Salonen (2022). Lösningar som byter färg. HBL Junior. Huvudstadsbladet.
  • Greta Salonen (2022). Skapa en sockerregnbåge. HBL Junior. Huvudstadsbladet.
  • Greta Salonen (2022). Hemgjord glass for sommaren. HBL Junior. Huvudstadsbladet.
  • Greta Salonen (2022). Låt vinden skapa jättesåpbubblor. HBL Junior. Huvudstadsbladet.
  • Marjukka Puolakka (2022). Aalto-yliopisto Junior tuo työpajat kouluihin. Aalto-yliopiston lahjoittajakatsaus 2022.
  • Aalto-yliopisto (2022). Euroopan suurin toisen asteen bisnestapahtuma kokosi Aalto-yliopiston kampukselle 1000 nuorta. Aalto-yliopiston uutinen.

Helsingin yliopiston julkaisuja

  • Aksela, M., & Pernaa, J. (2022). International LUMAT journal 10th anniversary: over 500 papers processed. LUMA-uutiset verkkolehti.
  • Aksela, M., & Tolppanen, S. (2022). Towards Student-Centered Climate Change Education Through Co-design Approach in Science Teacher Education. In YS. Hsu, R. Tytler, & P. J. White (Eds.), Innovative Approaches to Socioscientific Issues and Sustainability Education: Linking Research to Practice (pp. 85-99). (Learning Sciences for Higher Education). Springer Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-19-1840-7_6
  • Haatainen, O. M. (2022). Towards Integrated Science Education through Collaborative Project-Based Learning: Teachers’s Perceptions, Experiences and Practices. [Väitöskirja, Opettajankoulutus, kemian osasto]. Department of Chemistry, Faculty of Science, University of Helsinki. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-8079-7
  • Ikävalko, T., Vuorio, E. S., & Aksela, M. (2022). Lukioiden rehtorien näkemyksiä lukio-korkeakouluyhteistyöstä: Mahdollisuudet, haasteet, ratkaisut ja tuen tarve. (Raportit ja selvitykset; Vol. 2022, No. 2). Opetushallitus. https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/lukioiden-rehtorien-nakemyksia-lukio-korkeakouluyhteistyosta
  • Kivikko, N. (2022). Tiedeluokkaympäristöjen mahdollisuudet maantieteen oppimisen näkökulmasta. Terra 134(4) 250-253. https://terra.journal.fi/article/view/121676/75539
  • Koponen, I., Vuola, K. M. E., & Nousiainen, M. (2022). Constructing and Analyzing University Students’ Lexicons of the Photon Concept as it Appears in Written Reports. International Journal of Complexity in Education, 3(2), 7-34. https://complexityineducation.com/index.php/ljce/Volume4
  • Lupunen, V., & Laaksonen, A. (2022). Oh­jel­moin­tia op­pi­mas­sa – tie­de­luok­ka Lin­kin nä­kö­kul­ma oh­jel­moin­nin kou­luo­pe­tuk­seen. Dimensio. https://dimensiolehti.fi/ohjelmointia-oppimassa-tiedeluokka-linkin-nakokulma-ohjelmoinnin-kouluopetukseen/
  • Lupunen, V. (2022). Algoritmit yläkoulussa: miksi ja miten opettaa niitä matematiikan tunneilla?. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 7(2), 103–122. https://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1809
  • Markula , A E & Aksela , M 2022 , ’ The key characteristics of project-based learning : how teachers implement projects in K-12 science education ’ , Disciplinary and interdisciplinary science education research , vol. 4 , 4:2 . https://doi.org/10.1186/s43031-021-00042-x
  • Mäntymäki, M. (Kirjoittaja), Pernaa, J. (Kirjoittaja), & Siltanen, S. (Kirjoittaja). (2022). Molekyylivaltti. Audiovisuaalinen tuotos, University of Helsinki.
  • Pernaa, J. (2022). Possibilities and Challenges of Using Educational Cheminformatics for STEM Education: A SWOT Analysis of a Molecular Visualization Engineering Project. Journal of Chemical Education, 99(3), 1190−1200. 
  • Pernaa, J., & Aksela, M. (2022). Kemian tiedekasvatus: keminformatiikan tutkimuksen ontologinen asemointi. Kemiauutiset KemiNyheter ChemistryNews, 14(1), 33–35. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.1c00683
  • Pernaa, J., Kämppi, V., & Aksela, M. (2022). Supporting the Relevance of Chemistry Education through Sustainable Ionic Liquids Context: A Research-Based Design Approach. Sustainability, 14(10), [6220]. https://doi.org/10.3390/su14106220
  • Pesonen, R. M., Pernaa, J., Vuorio, E. S., & Aksela, M. (2022). Kemianluokka Gadolinissa kehitetään uusia avauksia ja toimintamalleja yhteisöllisesti. Kemiauutiset KemiNyheter ChemistryNews, 14(1), 18–22.
  • Smolander, W., & Pyyry, N. (2022). Attuning to geostories: Learning encounters with urban plants. Educational Philosophy and Theory. https://doi.org/10.1080/00131857.2022.2133700
  • Uusi-Kilponen, A. M., Hietakymi, E., & Toikka, M. S. J. (Eds.) (2022). LUMATIKKA-ohjelman matematiikan opetuksen teemanumero. (LUMAT-B; Vol. 7, No. 2). LUMAT. https://journals.helsinki.fi/lumatb/issue/view/159

Itä-Suomen yliopiston julkaisuja

Jyväskylän yliopiston julkaisuja

Turun yliopiston julkaisuja

  • Nurmi Pasi, Tuomisto Matleena, Tsourlidaki Eleftheria, Papaevripidou Marios, Pavlou Yvoni, Goździk Agata, McCarthy Frances, Mentxaka Iratxe, Zarate Oihane, Doran Priscila. 2022. Polar Star Roadmap: Showing the way to innovative learning. Erasmus+-projekin tuottama tiekartta. ISBN: 978-951-29-9128-0 (PRINT) ISNN: 978-951-29-9129-7 (PDF) https://polar-star.ea.gr/sites/default/files/Polar_Star_Roadmap.pdf

Åbo Akademin julkaisuja

  • Hirvi, J., Henriksson, A.-C., & Neuman, G. (2022). Lärarens uppfattning av fortbildningshelheten LUMATIKKA i relation till sin yrkesvardag inom småbarnspedagogiken. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 7(2), 32–53. https://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1803
  • Lindén, J., Fogde, A. (2022). Spontaneously expanding and shrinking soap bubbles, Physics Education, 57, 035014.
  • Lindén, J., Anttu, N. (2022), Falling beads on a falling rod, Physics Education, 57, 055030 (2022).
  • Röj-Lindberg, A-S. (2022). Trends in mathematics education in Finland. I J. Morska & A. Rogerson (red.). Building on the past to prepare for the future: Proceedings of the 16th international conference of the mathematics education for the future project, s. 439–444. WTM–Verlag.
  • Röj-Lindberg, A.-S., Hartvik, J., & Ingves, M. (2022). En fallstudie om finlandssvenska lärares insikter från ett utvecklingsprojekt. Nordic Studies in Education, 42(2), 176–193. https://doi.org/10.23865/nse.v42.3181
  • Hirvi, J., Henriksson, A.-C., & Neuman, G. (2022). Lärarens uppfattning av fortbildningshelheten LUMATIKKA i relation till sin yrkesvardag inom småbarnspedagogiken. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 7(2), 32–53. https://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1803

Oulun yliopiston julkaisuja

  • Jouni Pursiainen ja Kaisa Vähähyyppä, ”Ilman älliä yliopistoon”, https://dimensiolehti.fi/yliopistoon-ilman-allia/
  • Jenni Kunnari, Jouni Pursiainen, Esa Läärä, Jarmo Rusanen & Hanni Muukkonen (2022): Fit between applicants’ prior knowledge and university selection criteria: study of Finnish teacher education student admission in 2013–2015, Journal of Education for Teaching, DOI: 10.1080/02607476.2022.2072714 To link to this article: https://doi.org/10.1080/02607476.2022.2072714
  • Todistuksella yliopistoon – fiksu abi kirjoittaa kemian. https://www.kemiamedia.fi/todistuksella-yliopistoon-fiksu-abi-kirjoittaa-kemian/
  • Kaleva, S., Celik, I., Pursiainen, J., Peltonen, J., Muukkonen, H., (2022). Study field interests among upper secondary students: how subject preferences, mathematical and verbal self-efficacy beliefs, and gender relate to it? Under review in Nordic Journal of Careers, Transitions and Guidance
  • Kaleva, S., Celik, I., Nogueiras, G., Pursiainen, J., & Muukkonen, H. (2023). Examining the predictors of STEM career interest among upper secondary students in Finland. Educational Research and Evaluation, Educational Research and Evaluation An international Journal on Theory and Practice, https://doi.org/10.1080/13803611.2022.2161579