LUMAT-tutkimusseminaarit 

LUMA-keskus Suomi -verkoston julkaisema tieteellinen lehti LUMAT järjestää vuosittain tutkimukseen liittyviä tapahtumia. Tapahtumat, kuten seminaarit, järjestetään pääosin verkon välityksellä ja osa tapahtumista on englanninkielisiä. Tapahtumat keskittyvät ensisijaisesti matematiikan, luonnontieteiden ja teknologian opetuksen tutkimukseen. 

Tulevat seminaarit 

LUMAT-tutkimusseminaareissa tutkijat ja opiskelijat esittelevät uusimpia tutkimuksiaan. Tavoitteena on edistää keskustelua tutkimuksesta ja tieteestä. Myös muita tutkimukseen liittyviä aiheita, kuten tutkimusmenetelmiä ja julkaisuja, voidaan käsitellä seminaareissa.

10.10.2025 

Seminaari keskittyy LUMAT-erikoisnumeron artikkeleihin: Cultivating a Future-Ready Workforce: Re-imagining STEM Education. Tervetuloa tapaamaan toimittajia ja kirjoittajia! Luvassa kohokohtia artikkeleista ja mahdollisuus keskustella aiheesta kirjoittajien kanssa. Ilmoittautuminen avautuu lähempänä tapahtumaa LUMAT Journalin verkkosivulla. Tapahtuman kieli on englanti. Tutustu erikoisnumeroon tästä linkistä. 


LUMAT-tutkimussymposium 

Vuotuinen symposium kokoaa yhteen tutkijoita ja tohtoriopiskelijoita ympäri maailmaa esittelemään ja keskustelemaan ajankohtaisesta tutkimuksesta. Tapahtuma järjestetään verkonvälityksellä ja esitysten sekä keskustelujen kieli on englanti, ellei toisin ilmoiteta. Viimeksi LUMAT-tutkimussymposium järjestettiin 23.5.2025. Lue lisää ohjelmasta, tutustu postereihin ja katso esitysten tallenteet tästä linkistä. 


Menneet seminaarit 

Vuosi 2025 

21.3.2025 

The seminar focused on the new special issue calls. During the spring of 2025, two LUMAT calls were open: 1) Contemporary quantum science in STEM and education, and 2) Immersive Technologies in Science, Technology and Mathematics Education. 

Vuosi 2024 

29.11.2024 

The theme of the seminar was Current research trends. The chair of the seminar is Prof. Maija Aksela, University of Helsinki. The keynote will be given by Dr. Johannes Pernaa, Editor-in-Chief of LUMAT, University of Helsinki. A panel discussion will be hosted after the keynote. The panelists are LUMAT editors and authors. 

6.3.2024 

Docent, University Lecturer Johannes Pernaa, University of Helsinki: Generative chatbots and information seeking 

B.Sc. Maikki Roiha, University of Helsinki: Immersive technologies in education: 360° live stream video in a virtual chemistry field trip 

M.Sc. Aleksi Takala, University of Helsinki: Chemistry professionals’ views on cheminformatics potential: A qualitative study in chemistry education 

Vuosi 2023 

15.11.2023 

Perttu Ervelius, University of Helsinki. Learning of creative, critical and computational thinking through robotics and coding in primary classrooms in Helsinki and Johannesburg 

Henri Hämäläinen, University of Helsinki. Coherence in science teacher education: integration between theory and practice 

14.9.2023 

Russell Tytler, Alfred Deakin Professor of Science Education at Deakin University & Peta J. White, associate professor in science and environmental education at Deakin University 

Supporting multimodal learning in science: a semiotic perspective  

Agency in the Anthropocene 

16.3.2023 

Sanni Suominen (UEF) Ammatillisen koulutuksen aloittavien opiskelijoiden näkemyksiä ja odotuksia matematiikan opetukseen liittyen 

Juho Tiainen (UEF) Yläkoululaisten okemuksia matematiikan opiskelusta ja ammatteihin sekä työtehtäviin linkitetyistä matematiikan tehtävistä 

Mikko Nykyri (LUT) Hyötypelien ja pelillistämisen käyttö sähkötekniikan opetuksessa 

30.1.2023 

Prof. Jorge Rodríguez-Becerra, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Santiago, Chile: Computational Science in Chemistry Teachers Education: Opportunities and Lessons Learned 

Prof. Lizethly Cáceres-Jensen, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Santiago, Chile: Towards Climate Change Education Through Authentic Problems in the Framework of EDS to Chemistry Teacher Education